Introductie team structureel

Team structureel bestaat uit het werktuigbouwkundige drietal Arjan, Stijn en Maarten. De reden om een jaar niet te studeren en zich in te zetten voor Solar Boat Twente was voornamelijk om meer praktijkervaring op te doen en te werken aan een project dat langer duurt dan 1 module. Stijn is al sinds jongs af aan geïnteresseerd in de watersport en technische toepassingen waardoor de Solar Boat voor hem een logische keuze is. Maarten vindt vooral de brainstormsessies leuk en Arjan vindt nu het bouwen van de boot het mooiste. Het harde werken maar ook de gezelligheid is iets wat voor iedereen van het team belangrijk is en daarom vindt Arjan ook de sfeer anders dan bij een gewone baan. ‘’We werken namelijk allemaal samen om een groot doel te bereiken, namelijk de boot te laten vliegen en de top drie te bereiken bij de Solar Sport One competitie. ‘’

Team structureel speelt binnen Solar Boat Twente een belangrijke rol omdat dit team verantwoordelijk is voor het bouwen van het grootste onderdeel van het project: de romp. Tijdens de designfase zijn ze begonnen met meer leren over composieten om vervolgens de plaatsing van de verstevigingen te kunnen bepalen. Stijn is bezig geweest met het tekenen van de romp met ribben, waarna Arjan deze analyseerde om de sterkte te bepalen. Samen hebben zij ervoor gezorgd dat het design zo veel mogelijk werd geoptimaliseerd op gewicht en sterkte. Maarten hield zich bezig met het kiezen van het materiaal waar de romp uit bestaat en om deze ook op tijd te hebben zodat we kunnen bouwen. Dit is gelukkig allemaal gelukt waardoor we nu al de eerste lagen carbon en honinggraad hebben gelegd in de mal. Op de eerste foto is te zien dat de mal is bedekt met een laag honinggraad. Om ervoor te zorgen dat het materiaal de vorm krijgt van de mal, hebben we vacuüm zakken aangelegd. Dit is te zien in de tweede foto. Na het vacuüm trekken zal de honinggraad dus de uiteindelijke vorm hebben en wordt dit nog bedekt met een paar lagen carbon. Daarnaast zijn de platen voor de ribben klaar om naar de watersnijder te gaan zodat ze de juiste vorm krijgen!

Tijdens de bouwfase kan natuurlijk niet alles in een keer goed gaan, want iedereen leert het beste van gemaakte fouten. De faalacties binnen dit subteam worden dan ook vooral gemaakt tijdens het bouwen. Zo is de oven te hard naar de hoogste temperatuur gezet waardoor een plaat krom trok. Vervolgens is een plaat voor het maken van een rib in lossingsmiddel gezet. Echter is het lossingsmiddel bij het verwijderen van lijmresten van de betonplexplaat (daarop worden de ribben gemaakt zodat het de oven in kan) ook weggehaald, waardoor de betonplex werd meegetrokken bij de volgende rib. Om daar de positieve punten uit te halen: Het carbon bleek sterker dan de gekochte betonplexplaat. 

Ondanks dat er natuurlijk altijd wat dingen fout gaan, gaat er ook veel goed en komt het hebben van een zelfgebouwde boot steeds dichterbij! Op de vraag aan het subteam of het een aanrader is om mee te werken aan een studenten team wordt positief gereageerd: “Het is naast alles wat je leert van zo’n uitdagend project ook erg gezellig met je teamgenoten. Als je dagelijks met elkaar optrekt, creëert dat al snel een goede band. Ook leer je veel in een studententeam: de communicatie, tegenslagen en ontwerpbeslissingen bijvoorbeeld, het is een leerzaam proces wat je doorloopt.” aldus Maarten.

Benieuwd hoe het gaat bij team structureel en met het bouwen van de boot? Houd onze site en Social Media goed in de gaten voor updates. Eind februari ligt er een volledig geassembleerde romp bij ons op kantoor!