Introductie team draagvleugels

Thomas, Mark en Danielle vormen samen team draagvleugels. Alle drie hebben ze hun bachelor afgerond aan de Universiteit Twente en ze willen zichzelf meer ontwikkelen voordat ze beginnen aan de master. Mark vindt het daarnaast een unieke kans om uitdagende problemen op te lossen met een gemotiveerd team. Van spijt is bij dit team gelukkig geen sprake en wordt er vooral uitgekeken naar het moment dat de boot voor het eerst zal gaan vliegen. Daarnaast kijkt Danielle uit naar het testen van onderdelen van het regelsysteem omdat dan het computermodel de waardes gaat krijgen die ook in werkelijkheid zullen gelden. Tot afgelopen week is er vooral veel gewerkt aan het optimaliseren van de vleugelprofielen om de weerstand in het water zo klein mogelijk te maken en nu wordt er een begin gemaakt met het produceren van de vleugels.

Team draagvleugels heeft als doel om de boot stabiel te laten vliegen waardoor er minder weerstand is en onze boot dus sneller de finish kan bereiken. Tijdens de designfase zijn meerdere uitdagingen voorbij gekomen. Zo is Mark naast het kiezen van het vleugelprofiel ook druk bezig geweest met het bepalen van de oppervlakte die de vleugels moeten hebben. De oppervlakte is namelijk een parameter die aangepast kan worden om de vooraf bepaalde snelheid waarbij de boot gaat vliegen vast te stellen. Toen met berekeningen bevestigd was dat de juiste take-off snelheid gehaald kon worden, is het team gestart met het ontwerpen van de vleugels en struts in Solidworks. Tussendoor heeft Van Oossanen nog CFD analyses gedaan om het ontwerp te verifiëren. Naarmate het ontwerp vorderde, zijn sterkte berekeningen gedaan van de achterstrut in Ansys om zo de juiste materiaalkeuze te maken. Het ontwerp van de vleugels is te zien op de tweede en derde foto.

Om te kunnen vliegen moeten de vleugels wel de juiste hoeveelheid lift genereren. Daarom worden de vleugels actief aangestuurd met behulp van precisie motoren van maxon motor. Omdat er momenteel nog geen varende boot is, worden de parameters van het regelsysteem bepaald met een computermodel. Op het moment dat de boot in het water ligt, zullen deze parameters geoptimaliseerd worden zodat de boot uit het water zal komen. Daarnaast spelen sensoren die de hoogte bepalen een belangrijke rol voor het regelsysteem. De schroef mag namelijk niet boven de waterlijn uitkomen omdat dan de boot weer op het water zal klappen. Hoeksensoren in combinatie met een vlotter gaan ons daarom helpen dit te voorkomen door de juiste hoogte als input te geven voor het regelsysteem.  

Naast de technische uitdagingen zijn er ook andere uitdagingen binnen dit team. Thomas houdt zich dagelijks bezig met het bellen van bedrijven die kunnen helpen met het verstrekken van kennis en ook bij de productie van de ontworpen vleugels. De leukste momenten van Thomas bij Solar Boat Twente zijn dan ook de momenten dat bij grote bedrijven om tafel wordt gezeten en ze potentie in ons project zien en enthousiast zijn. Echter gaat het opbellen van een nieuw bedrijf niet altijd goed, zo heeft Thomas wel eens het verkeerde bedrijf opgebeld en gevraagd naar een secretaresse die daar dus niet werkt. Maar dit was gelukkig wel weer een mooi leermoment!

Door alle leermomenten is dit team ook enthousiast over het tussenjaar en raden ze andere studenten aan om naast de studie actief te zijn met ontwikkelingen in de techniek. Danielle vindt het vooral goed om meer samen te werken met studenten van andere studies waarbij iedereen hetzelfde doel heeft en heel enthousiast is. Mark voegt daaraan toe dat dit een mooie kans om een beter probleemoplossend vermogen en analytische aanpak te krijgen.

Benieuwd hoe het gaat bij team draagvleugels tijdens de productie en het testen? Houd onze site en Social Media goed in de gaten voor updates!