Introductie team aandrijving

Thomas Kneefel, Thomas Kolkman en Margriet vormen samen team aandrijving. Ze studeren allemaal werktuigbouwkunde en hebben de studie voor een jaar onderbroken om zich volledig te richten op het ontwerpen en bouwen van de Solar Boat Twente. Allemaal vonden ze het tijd voor iets anders dan studeren en wilden ze meer in de praktijk bezig zijn omdat dat helaas niet veel gebeurt tijdens de studie. Margriet had op de middelbare school voor het eerst van de studententeams gehoord en wilde daarom graag met een team een jaar lang naar de wedstrijden toe werken. Gelukkig bevalt het tussenjaar goed en nu de schroef en motor bijna klaar zijn voor de productie wordt vooral uitgekeken naar het eerste moment dat de boot in het water ligt door Thomas Kneefel en door Margriet en Thomas Kolkman vooral naar de races.

Team aandrijving heeft natuurlijk als doel dat de boot uiteindelijk vooruit gaat komen. Het eerste waar dan aan gedacht wordt dat nodig is, is de motor. De motor heeft in onze boot een unieke plek, namelijk in de achter nacelle. De pod motor is rechtstreeks op de schroef gemonteerd waardoor de ruimte voor de aansturing van de achtervleugel een stuk kleiner is. Een grote uitdaging was dit voor Margriet om het passend te krijgen, maar het is gelukt! De motor wordt op dit moment speciaal voor ons gemaakt door Advanced Electromagnetics Group zodat de motor de gewenste afmetingen en specificaties heeft. Zoals al eerder genoemd is de motor direct op de schroef verbonden en is er gekozen voor een enkele schroef. Om tot deze conclusie te komen hebben Thomas Kneefel en Margriet veel gerekend aan de efficiëntie van de motor-schroef combinatie. Doordat is gekozen voor de pod motor was een enkele schroef de beste keuze ook wat betreft de ruimte in de nacelle voor assen. Thomas Kneefel is vervolgens verder gegaan met het uiteindelijke ontwerp van de schroef in samenwerking met Sip Marine. Bij de CFD-analyses die Sip Marine voor ons heeft gedaan kwamen ook gemaakte fouten naar boven die gelukkig snel verbeterd konden worden. De grootste faalactie van Thomas Kneefel was dat bij een van de eerste ontwerpen lift aan de verkeerde kant van het schroefblad werd gecreëerd bij een bepaalde snelheid waardoor de boot dus in theorie achteruit zou gaan. Dit is, zoals algemeen wel bekend is, niet de bedoeling. Gelukkig waren de volgende versies wel normaal.

Naast vooruitgaan willen we ook graag in de goede richting varen. Daarom heeft Thomas Kolkman zich bezig gehouden met de stuurinrichting. Bij de stuurinrichting was veel verbetering mogelijk ten opzichte van de vorige boot omdat er veel weerstand zat in het stuursysteem. Om dit te verbeteren heeft Thomas Kolkman gekozen voor een grotere stuurverhouding. Dit geeft daarnaast het voordeel dat de boot nauwkeuriger kan worden bestuurd. Verder is besloten om gebruik te maken van een stuurkabel met Dyneemavezels en een carbon stuuras, wat zal zorgen voor minder elastische rek in het systeem. Maar de stuurinrichting is niet de enige taak van Kolkman, hij heeft zich ook bezig gehouden met de ophanging van de voorstruts. Dit is een belangrijke verbinding omdat we niet willen dat de romp scheurt als we tegen een object aan varen met de vleugels. In plaats daarvan moeten de struts loskomen van de romp. Daarom zitten de voorstruts met breekpennen vast aan de romp. Voor Thomas Kolkman was het op een correcte manier doorrekenen van de breekpennen, zodat deze onder normale belasting niet plastisch deformeren, en correcte aannames doen over de kracht waarbij ze juist wel moeten breken een leuke en leerzame technische uitdaging.

Dit subteam is erg enthousiast over de taken die ze uitvoeren en heeft op het randje ontworpen om het systeem zo efficiënt mogelijk te maken. Dit allemaal zodat we uiteindelijk zo snel mogelijk de finish kunnen passeren. Dit betekent alleen wel dat er wat risico’s aan zitten wat de uitdaging alleen maar mooier maakt. Een van deze risico’s is het waterdicht maken van de nacelle wat van belang is aangezien de motor zich altijd onder water bevindt. Ben je benieuwd hoe deze risico’s uitpakken, houd dan onze site en Social Media goed in de gaten voor updates!