Introductie Team Elektro

Team elektro bestaat uit het duo Frank en Sander. Allebei wilden ze graag veel leren door bezig te zijn in de praktijk. Dit kan natuurlijk bij alle studententeams, maar er is gekozen voor de Solar Boat omdat dit nog maar het tweede team is en er dus nog voldoende mogelijkheden zijn om je eigen invulling te geven zodat de boot beter zal gaan presteren. Hierdoor is er meer het gevoel dat je zelf het verschil kan maken. Dit subteam is daarom ook nog steeds gemotiveerd om nieuwe dingen te leren en dit toe te passen. 

De hele energievoorziening van de boot begint bij de zonnecellen die op het dek liggen. Dit jaar is er voor een ander soort cellen gekozen zodat we 35% meer energie kunnen opvangen ten opzichte van vorig jaar. Omdat deze cellen niet zomaar op ieder formaat geknipt kunnen worden, is het belangrijk om een goede layout te maken voor de plaatsing van de cellen op het dek. Hierbij moet rekening gehouden worden met het gat voor de bestuurder en de achterklep. Ook is er bij het aansluiten van de zonnepanelen rekening gehouden met mogelijke schaduw van de bestuurder en afdekschermen rondom de bestuurder. Deze zonnecellen zullen namelijk minder zonlicht opvangen en daardoor minder energie opbrengen. 

Om het maximale vermogen uit de zonnecellen te kunnen trekken, is elke module aangesloten op een zogeheten Maximum Power Point Tracker (MPPT). Omdat dat deze MPPTs niet heel spannend zijn volgens Frank en Sander, hebben ze zelf een sensor met schakelaar ontworpen zodat het vermogen dat de panelen leveren ook daadwerkelijk kan worden gemeten en het paneel aan/uit gezet kan worden. Het moment dat er echt gebouwd kon worden aan dit printplaatje is tot nu toe Frank zijn leukste taak geweest. Na het ontwerpen van het printplaatje moesten alle componenten er zelf op gesoldeerd worden en werd getest of het ook echt werkt. Gelukkig is het ontwerpen en bouwen goed gegaan, want het werkt!

De energie stroomt vervolgens naar de batterijen. Dit accupakket is door Frank zelf in elkaar gezet bij de Batterijspecialist. Bij een overschot aan energie kan dit worden opgeslagen in dit pakket. Het batterij management systeem (BMS)  regelt dat er geen overschotten in de batterij ontstaan en de batterijen gaan ontploffen. Vervolgens loopt de energie naar de motorcontroller om vervolgens de motor aan te sturen zodat we vooruit kunnen! De uitdaging bij dit hele systeem is dat alles aan elkaar is verbonden en het is dus straks de grote vraag of het allemaal gaat werken op het moment van aansluiten.

Naast het hele energiesysteem is ook de software onderdeel van de taken van dit subteam. Hier is Sander druk mee bezig in samenwerking met onze partner Hellebrekers. Bij de software spelen data acquisitie en telemetrie een belangrijke rol. Dit houdt in dat er een layout moet komen die data opslaat en een systeem dat de data naar de kant kan versturen. Deze data komt dus uit allerlei onderdelen van de boot en is interessant om tijdens het testen en racen te zien aan de kant. Ook is het van belang dat de bestuurder tijdens het varen gegevens kan zien zoals de snelheid en hoe vol de batterijen nog zitten.

Al deze onderdelen zijn heel technisch waardoor ook niet altijd alles in een keer goed is gegaan. Zo heeft Sander al meer dan drie printplaatjes gesloopt door verkeerd te solderen en is Frank in de fout gegaan met het aansluiten van twee draadjes, maar er kwamen wel mooie vonkjes vanaf. Dus spectaculair is het werken aan de elektra zeker!

Frank en Sander zijn erg enthousiast over het afgelopen half jaar en wat ze allemaal geleerd hebben. Zo zegt Frank over zijn leerproces: “Niet alleen leer je theorie toepassen in de praktijk, ook leer je in hoeverre theorie nou eigenlijk toepasbaar is in de praktijk en leer je creatieve oplossingen te verzinnen voor onverwachte problemen.” Er wordt dan ook nog vooruit uitgekeken naar het moment dat voor het eerst op de aan-knop wordt gedrukt en de boot helemaal opstart. Ben je benieuwd hoe het gaat met alle onverwachte problemen, houd dan onze site en Social Media in de gaten voor updates!