nieuws
Nieuwsbrief september
Het is alweer een maand geleden dat het nieuwe Solar Boat Twente team bij elkaar kwam tijdens de overdrachtsweek. Hier heeft het oude Solar Boat Twente team het stokje overgedragen aan 17 enthousiaste studenten van de Universiteit Twente en Hogeschool Saxion om de uitdaging aan te gaan voor het innoveren van de solarboat. Het nieuwe team Tijdens de overdrachtsweek heeft het oude team alle huidige kennis overgedragen aan het nieuwe Solar Boat Twente 2023-2024. Naast de kennis waren er ook teambuilding activiteiten, zodat er een team ontstaat dat goed kan samenwerken om het beste te bereiken. Het nieuwe team zal het motto Innovation to Inspire doorzetten. Wij willen de maritieme sector blijven inspireren om milieubewuste keuzes te maken door hernieuwbare energie te gebruiken. Doelen Het team heeft afgelopen weken hard gewerkt om de nieuwe doelen op te stellen voor komend jaar. Vorig jaar heeft het voorgaande team een nieuwe hull
Nozzle
In Monaco there are multiple types of races, of which one is the sprint. For the sprint, it is important to improve our top speed. To get the maximum result in the sprints we came up with an invention, the nozzle. A nozzle is a specially shaped housing placed around the propeller. The nozzle profile looks like the profile of an airplane wing, so you can see the nozzle as a rolled up airplane wing around the propeller. The nozzle will create a force, just like an airplane. The difference is that an airplane wing creates an upwards force to keep the plane in the air. The nozzle creates a force forwards to make the boat faster with less power. In addition to increasing thrust, a nozzle also helps improving the boat’s propulsion efficiency. By accelerating and directing the flow of water, the nozzle reduces the turbulence normally created behind
Flying over the finish
With the help of TCPM What makes our solar boat special, is that our boat can fly! Our boat has three wings located underneath the water surface that can lift the boat out of the water. These wings work on the same principle as the wings of an airplane. The wings have a special geometry that creates a higher pressure area on the bottom side of the wing and a lower pressure area on the top side of the wing. This pressure difference creates an upward force called lift. Since our boat weighs approximately 200 kilograms including the pilot, the wings need to lift 60-70 kilograms each. But why do we decide to add these complex wings to the boat to fly? Well, when we fly, we lift the entire 9 square metre hull out of the water and are only dragging three wings through the water. This results in
Nieuwsbrief April 2023
Wild water week De maand werd afgetrapt met 3 testdagen op het Ketelmeer. Op de eerste dag hebben de structurele integriteit van de boot getest, op de tweede dag werd er gefocust op het foilen. Hier onderzochten we welke instellingen optimaal zijn om te anticiperen op de golven en om te vliegen in bochten. Op de derde dag hebben we een racesimulatie uitgevoerd. Tijdens de races regelt het command centre, bestaande uit vier teamleden, de strategie van de wedstrijd en communiceert dit naar de piloot. Tijdens deze racesimulatie was het voornaamste doel om het command centre te trainen door hun huidige samenwerking in kaart te brengen en hier valkuilen te identificeren. We hebben in deze testdagen nuttige informatie en data verzameld. Technische update Achter de schermen is ons structurele team erg druk bezig met het produceren van een nieuwe boot, die wij zullen overdragen naar het volgende team. Het structurele
Nieuwsbrief Maart 2023
Weer aan het testen Na al die maanden winter was het eindelijk weer tijd om het water op te gaan. De eerste paar testdagen zijn we vooral bezig geweest met wat kleine mechanische problemen oplossen. Daarna was het tijd om het controle systeem aan te zetten en om te proberen te gaan vliegen. Na een paar keer proberen lukte dit! We kwamen mooi recht uit het water en konden zelfs al door bochten vliegen. Volgende week gaan we naar het Ketelmeer om te kijken of vliegen ook op golvend water lukt! Productie borrel Solar Boat Twente is niks zonder haar partners. Daarom vinden wij het erg belangrijk om ze bij het proces te betrekken. Aangezien we een lange tijd in onze productiefase hebben gezeten, wilden we onze partners ook hierbij betrekken! Daarom hebben wij dit jaar een nieuw evenement opgezet, de Productie Borrel. Tijdens dit netwerkevenement hebben we op een
Nieuwsbrief Februari 2023
BTG Bioliquids en Saxion hogeschool Op 27 januari zijn teamleden naar BTG Bioliquids gegaan voor een presentatie over het bedrijf en hun producten. De dag erna stonden wij op de open dag van Saxion Hogeschool. Samen met de andere studententeams hebben wij de aankomende studenten verteld en geënthousiasmeerd over onze projecten. Saxion is ook op de Future Factory geweest om een workshop te geven over PR en crisis management. In de workshop kwamen verschillende PR onderdelen aan bod waaronder het benaderen van de pers. Lees hier meer over de workshop! bedrijvendagen met main partner neways Afgelopen week was de Career Fair van de bedrijvendagen: een beurs met verschillende bedrijven waar studenten van de Universiteit Twente en Saxion Hogeschool naar toe kunnen gaan om kennis te maken met de bedrijven. Wij stonden samen met onze Main Partner Neways op deze beurs en hebben veel studenten verteld over ons duurzame en innovatieve