Twentsch Pegasus

Beweeg met je muis over de afbeeldingen om te zien hoe de onderdelen er in het echt uit zien! 

Tik op de afbeeldingen om te zien hoe de onderdelen er in het echt uit zien! 

zonnepanelen

Dit jaar hebben onze cellen wel een efficiëntie van 24,8%. Dit betekent dat 24,8% van de energie van het licht dat op onze boot valt, wordt omgezet naar elektrische energie die wij kunnen gebruiken om op te varen en onze randapparatuur op te draaien. Daarnaast hebben onze panelen dit jaar een high-tech afwerking. Deze afwerking is super licht, maar beschermt onze cellen ook tegen krassen en het zoute water van Monaco. De afwerking weegt maar 1 kg/m2, wat betekent dat al onze elektriciteit wordt gegenereerd door maar iets meer dan 6 kg aan zonnepanelen! Met behulp van speciale apparaten (MPPT’s) wordt de maximale hoeveelheid stroom uit de panelen benut.

romp

Voor minimale weerstand in het water wil je een boot hebben die zo min mogelijk weegt. Dit begint bij de romp, en daarom hebben we dit jaar weer gebruik gemaakt van koolstofvezel. Dit jaar hebben we er voor gekozen om de kern van de sandwichstructuur te laten bestaan uit schuim. Door het thermovormen van dit waterdampdichte, compressiebestendige materiaal hebben wij het dit jaar voor elkaar gekregen om een romp te maken die zich helemaal thuis voelt op het water. Dit schuim zorgt ervoor dat, wanneer er ondanks een waterdichte wrap toch nog water door de poriën van het koolstofvezel heen komt, de sandwich structuur zijn sterkte behoudt en niet losweekt. Hierdoor hebben wij nu een lichtgewicht romp die voor meerjarig gebruik geschikt is! De nieuwe ribindeling van dit jaar zorgt ervoor dat de boot ruim voldoende vormstijfheid heeft, maar maakt het ook mogelijk dat er dit jaar een grotere achterluik is, én dat er twee voorluiken aanwezig zijn voor efficiënter onderhoud van alle elektronica en mechanica.

Aandrijving

De elektriciteit die door de zonnepanelen wordt gegenereerd, wordt gebruikt door de elektromotor in de boot. Deze zorgt er weer voor dat de schroef wordt aangedreven zodat de boot vooruit komt. Ook dit jaar hebben we er weer voor gekozen om een pod-motor te gebruiken. Doordat de motor onder water zit wordt deze gekoeld door het water en gaat er weinig energie verloren door een directe mechanische overbrenging op de schroef. Middels een aandrijfas wordt de schroef aangedreven. De schroef zorgt voor de voorwaartse kracht van de boot en is geoptimaliseerd zodat aan de systeemeisen voldaan wordt. Dit jaar hebben we de aandrijving zo ontworpen, dat we altijd bij de motor en bedrading kunnen. Dit is mogelijk doordat de strut en nacelle dit jaar geheel van twee stukken aluminium gemaakt zijn. De strut en nacelle kunnen dus verticaal over de hele lengte geopend worden.

Draagvleugels

Draagvleugels zorgen voor de opwaartse kracht waardoor onze boot uit het water komt! De boot ‘vliegt’ dan als het ware boven het water. Hierdoor vermindert de weerstand van onze boot in water enorm, waardoor wij dus veel energie overhouden om langer of harder mee te varen! Om ook vliegend onze weerstand te minimaliseren hebben we dit jaar gekozen voor voorvleugels van koolstof. Deze vleugels zijn maar 13 mm dik, wegen een halve kilo en kunnen een gewicht van 300 kg dragen! Ook onze struts zijn dit jaar van koolstof gemaakt en ontworpen om zo dun en recht mogelijk te zijn. Met dit ontwerp houden we de weerstand zo laag mogelijk, terwijl ze wel de volledige boot uit het water kunnen tillen. Om de boot op een constante hoogte en oriëntatie te houden, worden de draagvleugels continu aangestuurd door een elektronisch regelsysteem. Dit high-tech systeem gebruikt precisiemotoren om de vleugels continu in hoek te verstellen.

Software & Elektronica

Om ervoor te zorgen dat we zo efficiënt mogelijk gebruik maken van de kostbare energie, willen we vliegen met een elektronisch regelsysteem. De software en elektronica in de boot verwerken de data van de sensoren, berekenen of de positie van de boot moet veranderen, en sturen vervolgens de precisiemotoren aan om stabiel te blijven foilen. Daarnaast willen we voor de langeafstandsrace efficiënt omgaan met de beschikbare energie opgeslagen in de batterij. Hiervoor willen we gedurende de race weten hoeveel elektriciteit we nog over hebben en hoeveel we spenderen om zo ver mogelijk te kunnen komen. Daarom hebben we een telemetriesysteem ontwikkeld die constant alle sensorische data van de boot verstuurt naar een database. Zo weten we tijdens de race altijd hoe het staat met onze boot en kunnen we daarna alle data analyseren om onze boot alleen maar beter te maken!

Scroll naar top