ONZE BOOT​

Zonnepanelen

Voor het zonnedek wordt gebruikt gemaakt van speciale silicium cellen. Dit soort zonnecellen hebben namelijk de connecties aan de achterkant van de cel; in tegenstelling tot conventionele cellen. Dit zorgt ervoor dat de efficiëntie hoger ligt en nog meer zonlicht geabsorbeerd kan worden.. Daarnaast zijn onze cellen wel 25% efficiënt. Dit betekend dat 25% van de energie van het licht dat op onze boot valt, wordt omgezet naar elektrische energie die wij gebruiken om op te varen en onze randapparatuur op te draaien. Daarnaast hebben onze panelen dit jaar een high-tech afwerking. Deze afwerking is super licht maar beschermt onze cellen ook tegen krassen en het zoute water van Monaco. De afwerking weegt dit jaar maar 1 kg/m2, wat betekend dat al onze elektriciteit wordt geproduceerd door maar 6 kg aan zonnepanelen! Met behulp van speciale apparaten (MPPT’s) wordt de energie die wordt opgevangen door de panelen efficiënt omgezet in elektrische energie.

Romp

De romp moet aan de ene kant zo licht mogelijk zijn, want op die manier heb je namelijk minder weerstand. Aan de andere kant moet de romp ook sterk zijn om genoeg krachten aan te kunnen. Voor het bouwen van de romp worden daarom koolstofvezels gebruikt, een materiaal dat een lichte en tegelijkertijd sterke structuur heeft. Het koolstofvezel wordt gelegd op een honingraatkern. Nadat het koolstofvezel in de oven is geweest, ontstaat een lichte en sterke romp. Daarnaast zorgen de horizontale en verticale ribben voor de stijfheid en vormvastheid van de romp. Om de boot waterproof te maken, wordt een wrap om het koolstofvezel gelegd. Nu is de romp klaar om de golven te trotseren.

aandrijving

De energie die wordt opgevangen door de zonnepanelen gaat naar de elektromotor in de boot. Wat speciaal is aan onze boot, is dat de motor op een niet zo gebruikelijke plek zit. De motor zit namelijk onder water in een speciaal ontworpen aluminium behuizing. De motor wordt speciaal ontworpen op onze gewenste specificaties. Middels een aandrijfas wordt de schroef aangedreven. De schroef zorgt voor de voorwaartse kracht van de boot en is geoptimaliseerd zodat aan de systeemeisen voldaan wordt.  

DRAAGVLEUGELS

Draagvleugels zorgen voor de opwaartse kracht waardoor onze boot uit het water komt! De boot ‘vliegt’ dan als het ware boven het water. Door dit te doen verminderd de weerstand van onze boot in water enorm, waardoor wij dus veel energie over houden om langer of harder mee te varen! Om zelfs vliegend onze weerstand te minimaliseren hebben we dit jaar gekozen voor carbonnen voorvleugels. Deze vleugels zijn maar 13 mm dik, wegen een halve kilo en kunnen een gewicht van 300 kg dragen! Ook onze struts zijn dit jaar van carbon gemaakt en zijn ontworpen om zo dun en recht mogelijk te zijn, om de weerstand te verlagen, terwijl ze wel de volledige boot uit het water kunnen tillen! Om de boot op een constante hoogte en oriëntatie te houden, worden de draagvleugels continu aangestuurd door een elektronisch regelsysteem. Dit high-tech systeem zorgt ervoor dat de precisie motoren de vleugels kunnen roteren via een aandrijfas.

Scroll naar top