ONZE BOOT​

Zonnepanelen

Voor het zonnedek wordt gebruik gemaakt van speciale silicium cellen. Dit soort zonnepanelen hebben namelijk de connectie tussen de cellen aan de achterkant in tegenstelling tot conventionele cellen. Dit zorgt ervoor dat de efficiëntie hoger ligt en nog meer zonlicht geabsorbeerd kan worden. Tevens zijn de cellen beter bestand tegen corrosie, temperatuurschommelingen en impact. Dat maakt deze panelen uitermate geschikt voor racen in ruige omstandigheden zoals de kust van Monaco. Met behulp van speciale apparaten (MPPT’s) wordt het maximale vermogen, dat de zonnepanelen kunnen leveren, geoptimaliseerd afhankelijk van o.a. lichtsterkte en temperatuur. Zo wordt de energie die wordt opgevangen door de panelen efficiënt omgezet in elektrische energie.

Romp

De romp moet aan de ene kant zo licht mogelijk zijn, want op die manier heb je namelijk minder weerstand. Aan de andere kant moet de romp ook sterk zijn om genoeg krachten aan te kunnen. Voor het bouwen van de romp worden daarom koolstofvezels gebruikt, een materiaal dat een lichte en tegelijkertijd sterke structuur heeft. Het koolstofvezel wordt gelegd op een honingraatkern. Nadat het koolstofvezel in de oven is geweest, ontstaat een lichte en sterke romp. Daarnaast zorgen de horizontale en verticale ribben voor de stijfheid en vormvastheid van de romp. Om de boot waterproof te maken, wordt een wrap om het koolstofvezel gelegd. Nu is de romp klaar om de golven te trotseren.

aandrijving

De energie die wordt opgevangen door de zonnepanelen gaat naar de elektromotor in de boot. Wat speciaal is aan onze boot, is dat de motor op een niet zo gebruikelijke plek zit. De motor zit namelijk onder water in een speciaal ontworpen aluminium behuizing. De motor wordt speciaal ontworpen op onze gewenste specificaties. Middels een aandrijfas wordt de schroef aangedreven. De schroef zorgt voor de voorwaartse kracht van de boot en is geoptimaliseerd zodat aan de systeemeisen voldaan wordt.  

DRAAGVLEUGELS

Draagvleugels zorgen voor een opwaartse kracht waardoor de romp uit het water komt bij een bepaalde snelheid. De boot ‘vliegt’ dan als het ware boven het water. Het voordeel hiervan is dat je meer met luchtweerstand te maken hebt dan met waterweerstand. Aangezien luchtweerstand vele malen kleiner is dan water weerstand, kan de energie die met de zonnepanelen wordt opgewekt efficiënter gebruikt worden. De draagvleugels worden gefreesd uit aluminium en daarna zeewaterbestendig gecoat. Om de boot op een constante hoogte en oriëntatie te houden, worden de draagvleugels continu aangestuurd door een elektronisch regelsysteem. Dit high-tech systeem zorgt ervoor dat de precisie motoren de vleugels kunnen roteren via een aandrijfas.

Benieuwd naar de boot in actie?

Neem een kijkje in het fotoalbum! 

Scroll naar top