ONZE BOOT​

Zonnepanelen

Voor het zonnedek wordt gebruik gemaakt van dunne film zonnepanelen, ook wel CIGS zonnepanelen genoemd. Deze panelen bieden veel perspectief voor toepassing doordat ze buigbaar zijn en veel duurzamer geproduceerd kunnen worden dan silicium cellen. CIGS panelen hebben op het moment nog een lagere efficiëntie dan sommige andere type zonnepanelen, maar er wordt nog veel onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van CIGS panelen waardoor ze een hoge potentie hebben. Met behulp van speciale apparaten (MPPT’s) wordt het maximale vermogen, dat de zonnepanelen kunnen leveren, geoptimaliseerd afhankelijk van o.a. lichtsterkte en temperatuur. Zo wordt de energie die wordt opgevangen door de panelen efficiënt omgezet in elektrische energie.

Romp

De romp moet aan de ene kant zo licht mogelijk zijn, want op die manier heb je namelijk minder weerstand. Aan de andere kant moet de romp ook sterk zijn om genoeg krachten aan te kunnen. Voor het bouwen van de romp worden daarom koolstofvezels gebruikt, een materiaal dat een lichte en tegelijkertijd sterke structuur heeft.

aandrijving

De energie die wordt opgevangen door de zonnepanelen gaat naar de elektromotor in de boot. Middels een overbrenging drijft de elektromotor twee schroeven aan die een tegengestelde draairichting hebben. Deze schroeven zorgen voor de voorwaartse kracht van de boot.

DRAAGVLEUGELS

Draagvleugels zorgen voor een opwaartse kracht. Deze kracht laat de romp, bij een bepaalde snelheid, het water uitkomen. De boot ‘vliegt’ dan als het ware boven het water. Het voordeel hiervan is dat je meer met luchtweerstand te maken hebt dan met waterweerstand. Luchtweerstand is vele malen kleiner dan water weerstand. Hierdoor kan de energie die met de zonnepanelen wordt opgewekt efficiënter gebruikt worden.

Benieuwd naar de boot in actie?

Neem een kijkje in het fotoalbum!